zondag 30 januari 2011

Bottelen Triple bier


Vanmiddag heb ik het Triplebier gebotteld.
Eerst alle flesjes schoongemaakt en de etiketten eraf.
Ik had 9 liter dus heb je meestal 27- 30 flesjes nodig.
Net iets meer dan een krat. Dat is niet erg want ik doe altijd ook een paar mooie flesje met bier. Die zijn leuk om eens met een verjaardag weg te geven.




Vervolgens heb ik 90 gram suiker opgelost in kokend water en dat
is voorzichtig door het mengsel geroerd. Als je te wild doet komen de dode gistcellen en het bezinksel weer bovendrijven en dat wil je niet in je bierfles hebben.







Toen het speciale bottelbuisje aan de kraan gemaakt.
flesjes en 1 voor 1 onderhouden en vullen maar!






Dan alle flesjes afsluiten met een kroonkurk







Allemaal netjes in een krat;
dan onder de vloer en over 6-8 weken kunnen we proeven!

Tot over 6 weken!

2 opmerkingen:

  1. Hallo Bezige Bij, dit biet zal nu al wel helemaal op zijn. Ik heb vroeger ook wel bieren gemaakt 'uit blik' maar vonden dat er een bijsmaak aanzat die op den duur ging vervelen. Ben dus eigenlijk wel benieuwd of jullie dat ook hadden?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Hanneke,
    ik heb deze reaktie helemaal nooit gezien Sorry!
    Van een bijsmaak heb ik zeker geen last.
    Misschien je schoonmaak manier? gebruik je sulfiet?
    Ik heb eigenlijk geen idee.
    Je kan natuurlijk ook gewoon je eigen ingrediƫnten samenstellen.
    Dan ben je er misschien ook van af. Je hebt er dan wel meer werk mee.
    Dat is mijn volgende plan.

    BeantwoordenVerwijderen