zaterdag 19 februari 2011

verjaardag 2011

Laatst was ik jarig en ik kreeg van Eric en de meiden allerlei mooie en handige dingen voor het wijn en bier maken. Zo kreeg ik een hele echte heuse refractometer, een vinometer, gist en ook nog hele handige spullen voor op de tuin. (naamkaartjes en een zaaidoosje en zo) Natuurlijk ook allemaal mooie knutsels van school en tekeningen, ontbijt op bed, bloemen en meer lievigheden!
Dan nu even heel kort over de refractometer:
het is een optisch meetinstrument om de hoeveelheid suiker of zout in een vloeistof te meten..
Eerder deed ik dit met een hydrometer maar daar had ik 200-250 ml. vloeistof voor nodig.
Hierbij gebruik je een maatkolom met vloeistof, je laat de hydrometer er in drijven en de dichtheid is afleesbaar. Hoe "zwaarder" de vloeistof hoe minder diep de hydrometer erin zakt.
Aangezien ik op dit moment alleen kleine hoeveelheden (ca. 5 liter) wijn maak is 250 ml. per meting verliezen erg veel. Vooral als er 2 á 3 metingen plaatsvinden. Nu heb ik aan 3 druppels genoeg. Heel erg geweldig dus! Later komt er wel meer hierover.....

Nou gebeurde er nog iets geweldigs die week: er kwam een landje vrij op het tuincomplex waar ik tuinier.Een landje MET KAS EN HUISJE! Al geruime tijd stonden we in dubio: gaan we op ons huidige stukje grond iets bouwen of gaan we proberen een bestaand stukje over te nemen.
Nou is iets overnemen vaak vrij prijzig, maar iets zelf opbouwen kost veel tijd en is ook niet gratis. Ik heb dus maar eens geïnformeerd wat de meneer ervoor hebben wilde. Dat viel ons 100% mee. En dus werd ik de avond voor mijn verjaardag de gelukkige bezitter van een huisje én een kas!

Dat is dus wel een droom die uitgekomen is! het huisje is ongeveer 3x3 meter en de kas is 6x3 denk ik. Het stukje grond is 275 m2 en das een mooie lap.
Daarbij komt ook nog eens dat de ligging een stuk beter is en ik heb nu dus echt veel meer zon.
Op dit moment ben ik dus heel druk om bomen, struiken, planten en allerlei andere spullen te verhuizen. Ook alle stro en andere nuttige spullen moeten weer mee.
Hopelijk gaat alles lukken en blijft het weer nog even redelijk.
Later zal ik verder ingaan op de plannen die ik heb voor de tuin.
Dat gaat om biologisch, ecologisch tuinieren. Eventueel in combinatie met permacultuur.
Hierover later dus meer. Het gaat in ieder geval een fijn plekje worden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten