donderdag 20 januari 2011

vervolg wijn en bier


Bier:

het bier staat nu voor de kachel op een stoeltje fijn te gisten. Het tocht hier erg over de vloer en dan is het op de grond toch gauw te fris.
Een aantal keer schuim af geschept en goed geroerd.Plopt prima....

Wijn:

Van alle most heb ik het volgende gemaakt:

1 fles bramen
1 fles Japanse Wijnbes
1 fles 1/2 om 1/2

alledrie staan ze er mooi bij!
een heel donkerpaarse
een rode en een er tussenin
Met het zeven viel mij op dat de bramenwijn heel veel fijne stukjes geeft waardoor het moeilijk door de doek loopt. Ook vormt zich op de bodem van de gistingsfles veel droesem en prut
Ik heb wel 1 ding vergeten: Na het toevoegen van de suiker ben ik vergeten de uiteindelijke SG te meten. Dat geeft aan hoeveel suiker er in je mengsel aanwezig is en hoeveel alcohol je kan verwachten.
Wel dom eigenlijk maar niks aan te doen helaas.
De bramenwijn ga ik dit weekend hevelen omdat deze zoveel neerslag heeft.
Ook de mix van beide soorten geeft veel neerslag. Ook maar hevelen denk ik.
Ik heb ondertussen m´n titratieset binnen dus ik kan nu ook zuurmetingen gaan doen en daardoor de ingrediènten nog beter afmeten.
Alles is te leren en ik vind zelf dat het best goed gaat.

De pruimenwijn is nu gebotteld en omdat ik geen gewone wijnflessen had is het in wijnflessen met schroefdop gegaan. Hopelijk wil dat. Omdat ik alleen kleine hoeveelheden maak is het waarschijnlijk snel genoeg op!

deze foto is van de vlierbloemenwijn...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten