vrijdag 22 januari 2010

broodprobeersels

De laatste dagen aan het stoeien geweest met het brood.
De eerste broden waren gemaakt van gewone standaard mix. Eerst een gewone witte, toen een bruine, toen 1/2 wit 1/2 bruin. Later las ik ergens dat je vitamine C tabletjes (2 stuks) gestampt er door kon doen en dat dat hetzelfde resultaat zou hebben als een broodverbeteraar. Nou dát was duidelijk. Het brood rees letterlijk de pan uit!
door het deksel van de broodbakmachine werd het teruggedrukt maar ENORM, wat een brood kwam er uit. Aan de bovenkant wel een deuk waar het deksel de boel had teruggeduwd maar verder een superbrood. En lékker! En luchtig. Dat brood was dus zo op. Viel me wel op dat het brood de volgende dag duidelijk wat droger aanvoelde maar nog steeds erg lekker.
Het brood daarna werd aangevuld met 50 ml. melkkefir dat al een dag had gestaan. Daar zit immers ook een vorm van gist in. Nou toen hadden we het "droogte" probleem ook opgelost.
Alleen was 50 ml. wel veel en nu gebruik ik nog de helft. Deze week heb ik geprobeerd om met meel en gist zelf een mix te maken, maar dat viel wat tegen vond ik. Weer eerst de simpelste manier gebruikt: een witbrood. Deze was op zich goed gelukt maar viel toch wat tegen. Was wel luchtig maar toch ook weer net niet. Later bedacht ik me dat ik de vitamine C vergeten was. Dat kan dus een oorzaak zijn. Op donderdag heb ik 2 banen en dus weinig tijd dus maar weer een kant en klaar pak uit de kast gerukt. Nu een meergranen en wit 1/2 om 1/2 door elkaar. Nu niks vergeten en het was heerlijk. Vooral de zaden en pitjes geven een extra smaak. Dit weekend maar weer es proberen met meel en zo. Je kan hier bij de bakker allerlei soorten krijgen dus das wel leuk. Probeer maar eens in de supermarkt volkorenmeel te kopen..... (is mij nog niet gelukt)
Ook is hier een molen d'Olde Zwarver waar je meel kunt kopen. DAar ga ik morgen met de kinderen heen. Vinden ze vast erg leuk.
Updates over het "bakavontuur " volgen.....................

Geen opmerkingen:

Een reactie posten