woensdag 19 september 2012

Boter maken (1)

Boter Maken

Vandaag ga ik boter maken.
Eerder probeerde ik het al met een test hoeveelheid.
Eerst 1 liter, daarna 5.
Nu een volle karn met 10 liter melk er in.

Hoe doe je dat nou eigenlijk?
Het is niet moeilijk. Je moet er wel even wat tijd voor maken.

Oké daar gaan we:

Zelf gebruik ik verse melk regelrecht van de koe.
Deze melk haal ik bij een boerderij in de buurt.
Vervolgens verhitten tot ca 90 graden.
dit is om de melk steriel te maken zodat ze langer houdbaar is.
Dan af laten koelen. 
Bij de lauwe melk doe je op 10 liter een halve liter karnemelk.
Je kunt ook zuursel kopen en dat aanmaken. 
Deze karnemelk bevat de melkzuurbacteriën die je nodig hebt voor de schifting van de melk.
Als je karnemelk uit de winkel gebruikt neem dan goede! (biologisch)
Dit laat je ongeveer 24 uur staan op kamertemperatuur.
Je zult zien dat er nu een dikke lobbige massa ontstaat. 
Het mooiste is als het geheel ongeveer 21 graden is. Voeg warm of koud water toe om deze temp. te halen)
Deze massa kieper je in de karnton. Dan zet je de karn aan. Eerst op lage snelheid, vervolgens wat hoger en op het einde weer wat lager. Het karnen duurt ongeveer 25 minuten.
Ik heb het geluk dat ik een elektrische karn in bruikleen heb. Met de hand duurt het ongetwijfeld wat langer.
Na  een minuut of 20 zullen de eerste boterkorreltjes zichtbaar zijn.
Na 25 minuten is het klaar.
Zeef de (karne)melk en de boter. Gebruik een zeef of een kaasdoek. Ook kan je met een klein zeefje de boter van het geheel afscheppen.
Als alle karnemelk eruit is moet je de boter spoelen. Doe een paar liter koud water in de karn en spoel de boter. Herhaal dat nog een keer totdat er schoon water overblijft. Meestal is 2x spoelen genoeg.
Nu moet de boter drogen.
Kneed hiervoor de boter met een houten boterspaan of met je handen.
Materialen die je gebruikt om te drogen eerst spelen met koud water om kleven tegen te gaan.
Kneden tot er geen vocht meer uit de boter komt..
Na het kneden kun je een beetje zout toevoegen. Dit kneed je er dan door. Gezouten boter kan je beter de dag er na nog een keer even doorkneden.
Nu heb je heerlijke eerlijk roomboter !

Ik heb foto's maar die komen later. Ff een "verplaats probleempje"


1 opmerking: