woensdag 27 februari 2013

start tuin 2013

Jawel! 2013 is alweer bijna 2 maanden oud. Het is heel lang echt koud geweest. Nu is dan de dooi toch terrein aan het winnen, hoewel vanmorgen in mijn regenton nog een laag bevroren was.
De eerste plantjes heb ik vandaag in de kas in de grond gezet. Lekker bietjes en sla. Andijvie, spitskool en koolrabi. In de platte bak ook al bietjes. 2 weken geleden heb ik de platte bak klaar gemaakt om te planten of zaaien. De grond in de bak 50 centimeter diep uitgraven; dan 30 centimeter paardemest erin. Vervolgens ca. 20-30 cm. grond erover. Dan poosje laten rusten. En dan: zaaien of planten maar!
De paardemest zorgt er voor dat de bodem  "kunstmatig" wordt verwarmd. Bij de vertering van paardemest komt enorm veel warmte vrij. Van deze warmte profiteren je plantjes en kun je dus heel vroeg zaaien en planten.

Verder ben ik nu bezig om drainage aan te leggen in "de Bongerd". Er zit een soort kuil in het midden en het is een heel nat stuk grond. De boompjes die er in stonden zakten helemaal scheef. Ook stond afgelopen najaar een deel compleet onder water. Hopelijk is dat dus straks voorbij.
Het is een heel eind want mijn Bongerd is zeker 30 meter lang! En de geul moet 60 cm. diep
Maar alles voor het fruit zal ik maar zeggen.
In de kas ligt nu een hele lange dakgoot. Mooi op werkhoogte en daar moeten dus mijn zaden en stekken opgekweekt gaan worden. Ook thuis in de vensterbank gaan we weer veel lekkers voorbereiden.
Al met al dus heel veel zin om met het nieuwe seizoen te beginnen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten